„SUPERSAM PLUS 1” to cykl wystąpień solowych oraz duetów odbywający się od września do do końca 2016 roku. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM PLUS 1” prezentowani będą uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne.
„SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów, „SAM” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu.
„PLUS 1” w tytule oznacza, że podczas każdego z koncerów prezentowane będą dwa akty solowe, ale każdy wieczór wieńczyć będzie wspólny występ w duecie.
Pomysłodawcą cyklu „Supersam” jest współpracujący z „Mózgiem”, klarnecista Jerzy Mazzoll. Pierwsze „Supersamy” miały miejsce w Gdańsku, a następnie bydgoski „Mózg” zaprezentował cykl występów solowych zorganizowanych pod nazwą „Supersam”.
Każdy wieczór przewiduje udział jednego artysty warszawskiego oraz jednego zagranicznego. Wszyscy artyści zaproszeni zostaną do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Idea duetów sama w sobie jest premierowa, gdyż artyści którzy występować będą ze sobą zrobią to po raz pierwszy, budując najnowsze z możliwych dzieło.
Pobyt każdego artysty planowany będzie w taki sposób aby miał możliwość spotkania się ze środowiskiem lokalnym i publicznością. Wspólne spotkania odbywać będą się w formie warsztatów. Dodatkową częścią projektu jest rejestracja wideo wszystkich działań oraz produkcja filmów dokumentalnych przybliżających postaci artystów oraz ich pracę warsztatową ze środowiskami lokalnymi.
„SUPERSAM PLUS 1” będzie w całości retransmitowany przez Pogram 2 Polskiego Radia.
Sławek Janicki
kurator projektu „Supersam plus 1”
wywodzi się ze sceny muzyki improwizowanej. W latach 90-ych stał się jednym z najwybitniejszych gitarzystów na świecie grających na spreparowanym instrumencie. Od tamtej pory jego twórczość poszerzyła się o kompozycje elektroakustyczne and elektroniczne live’y wykonywane na laptopie i komputerze, a także analogowych syntezatorach. Jego wczesne nagrania zawierają rzadkie ciche dźwięki. Bardziej współczesne prace są gęstsze dźwiękowo i znacznie głośniejsze.
Drumm współpracował z wieloma artystami, którzy pracują na podobnych obszarach sztuki, jak np. Taku Sugimoto, Jim O’Rourke, Mats Gustafsson czy Axel Dörner. Współpracował także z grupą Simparch, dla której skomponował utwór do instalacji Spec.
kompozytor, współtwórca wielu grup muzyki improwizowanej: Grupy Kompozytorskiej KEW (z Elżbietą Sikorą i Wojciechem Michniewskim), Niezależnego Studia Muzyki Elektroakustycznej, Go-Go Beuys, Pociągu Towarowego (z Piotrem Bikontem, Markiem Chołoniewskim i Włodzimierzem Kiniorskim), European Improvisation Orchestra, tria CH&K&K, Kawalerowie błotni. Urodzony w 1947 roku w Warszawie, studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie na wydziałach Reżyserii Dźwięku oraz Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (u Tadeusza Bairda, Andrzeja Dobrowolskiego, Włodzimierza Kotońskiego i Lejarena Hillera). Od 1973 do 1993 współpracował ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. W 1978 występował w zespole The Centre of the Performing Art Nowojorskiego Uniwersytetu Stanowego w Buffalo.
Pisze utwory na orkiestrę, chóry, zespoły kameralne, wykonuje utwory komputerowe i elektroakustyczne, komponuje dla baletu, teatru, filmu, tworzy instalacje dźwiękowe. Jako kompozytor i wykonawca swojej muzyki koncertował w większości krajów europejskich, w Azji, w Ameryce Północnej i Południowej. Jego dyskografia obejmuje ponad 50 płyt. Współtworzył festiwal Audio-Art, był dyrektorem festiwalu Warszawska Jesień, utworzył festiwal Ad Libitum. Był prezesem Związku Kompozytorów Polskich, od 2005 przewodniczy Polskiej Radzie Muzycznej. Profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, wykładał także w akademiach muzycznych w Krakowie i Łodzi. W 1985 roku otrzymał nagrodę "Solidarności", w 1998 został nagrodzony przez Foundation for Contemporary Performance Arts w Nowym Jorku, otrzymał też Nagrodę im. Cypriana Norwida, Srebrny Medal ‘Gloria Artis’ oraz Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich.
ur. 1955 w Rzeszowie, jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie kontrabasu. W 1977 został basistą zespołów Jana Wróblewskiego i Ewy Demarczyk, a w latach 1978-81 zespołu Sun Ship. Pod koniec lat 70-ych rozpoczął 15-letnią współpracę z Tomaszem Stańko. Od roku 1984 prowadził własne zespoły, Basspace i The Spark. Po wyjeździe do Niemiec kontynuował swoją działalność jako kontrabasista, kompozytor, producent. Vitold Rek uczy w Hochschule für Musik w Mainz, Niemcy. W czerwcu 2011 zagrał w Schloss Bellevue w Berlinie dla prezydenta Polski Bolesława Komorowskiego i niemieckiego prezydenta Christiana Wullfa. W sierpniu 2012 wystąpił na renomowanym festiwalu kontrabasistów BASS2012 w Kopenhadze. Vitold Rek otrzymał 2013 Hesse Jazz Award przyznawaną przez Ministerstwo Nauki i Sztuki Hesse w Wiesbaden w Niemczech. Sekretarz Stanu, Eva Kühne-Hörmann skomentowała to następująco: „Vitold Rek przez ostatnie dwadzieścia lat był jedną z najważniejszych głównych postaci sceny jazzowej we Frankfurcie i cieszy się świetną międzynarodową opinią.” W tym roku (2016) otrzymał nagrodę za całokształt pracy twórczej przyznanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego.
ur. 1980 w Warszawie. Klarnecista, improwizator, animator kultury. Studiował na wydziale Antropologii Kultury oraz Muzykologii UW. Współtworzy niezależne wydawnictwo LadoAbc oraz Stowarzyszenie Kulturalne Lado – środowisko, którego konsekwentna trwająca już kilkanaście lat działalność muzyczna, wydawnicza oraz animacyjna przyczyniła się̨ do niezwykle dynamicznego rozwoju nowej muzyki w Polsce. Szamburski współtworzy duet Sza/Za – Szamburski / Zakrocki, z którym komponuje muzykę̨ dla filmu, teatru, kina niemego oraz tańca współczesnego. Prowadził także autorski cykl imprez z muzyką improwizowaną „Djazzpora”.
zaczął grać na saksofonie w wieku 14 lat. Początkowo grał na saksofonie altowym, a przed rokiem 1960 przerzucił się na saksofon tenorowym i sopranowy. W 1962 roku wyjechał na Birmingham University, aby studiować botanikę, jednak wycieczka do Nowego Jorku wpłynęła na zmianę decyzji. Parker jest znany z muzyki solowej granej na saksofonie sopranowym, jego twórczość w ostatnich latach skoncentrowana była na jego nieustannych poszukiwaniach technik takich jak cyrkularne oddychanie, przedęcie, multifonia i palcowanie krzyżowe. To środki techniczne, z których Parkera korzysta bardziej analitycznie niż intuicyjnie, solowe występy określa jako wchodzenie w stan podobny do transu. Muzyka powstała w wyniku jest zdecydowanie hipnotyczna i tworzy nieprzerwany ciąg wijącego się i wielowarstwowego dźwięku, który sam Parker określa jako „iluzję polifonii”.
jest uważany za jednego z najciekawszych klarnecistów w Polsce. W swojej grze wykorzystuje zarówno elementy klasyki, jak i muzyki współczesnej, jest twórcą unikalnych technik. Ma na swoim koncie współpracę z wieloma znakomitymi twórcami m.in. Django Bates, Alfred Harth, Jeffrey Morgan, Vytautas Labutis, Niels Landgren, Roscoe Mitchell. Jest autorem muzyki do awangardowych filmów i multimedialnych instalacji (Bolero, Point City, Midnight Shakespeare), które powstawały w Polsce, Holandii i Niemczech, a także pełnometrażowego filmu fabularnego „jutro będzie niebo” w reż. J. Marszewskiego i filmu dokumentalnego „Słowa jak ściany” o Małgorzacie Hillar (TVP2). Jest współtwórcą formy scenicznej zwanej dyfuzją, która powstała przy współpracy z R. Knuthem w ramach projektu Diffusion Ensamble, gdzie brał udział w pokazach obok takich artystów jak: Harald Naegeli, Jenny Holzer, Felix Droese.
jest pianistką i kompozytorką, liderką, występuje także jako muzyk towarzyszący. Urodziła się w Lozannie w Szwajcarii, a w 1998 przeprowadziła się do Nowego Jorku i od tamtej pory mieszka na Brooklynie. Courvoisier jest liderką kilku zespołów i wykonała ponad 40 nagrań dla różnych wytwórni, m.in.: ECM Tzadik czy Intakt records. Tworzyła muzykę koncertową, do radia, teatru i choreografii tanecznych. Od 1995 roku gra koncerty w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii i Europie. Obecnie, wspólnie z Markiem Feldmanem prowadzi Sylvie Courvoisier/Mark Feldman Kwartet. Jest także liderką kwintetu Lonelyville i nowego trio z Kennym Wollesenem i Drew Gressem. Regularnie występuje solo i w duecie z Markiem Feldmanem. Jest członkiem improwizującego trio Mephista z Ikue Mori i Susie Ibarrą oraz gra w improwizującym trio z Ellerym Eskelinem i Vincentem Courtois. Od 2010 roku, jako pianistka i kompozytorka, pracuje przy nowym projekcie tancerze flamenco Israela Galvana pt. „La Curva”.
ur. w Warszawie 02.11.1979 roku. Warszawiak. Perkusista, producent, śpiewak podwórkowy. Absolwent prestiżowej szkoły Drummers Collective w Nowym Jorku. Od 1999 roku obecny na profesjonalnej scenie muzycznej. Jako nastoletek zaczynał od punk rocka. Początkowo pobierał lekcje perkusji m.in. u Czesława „Małego” Bartkowskiego.W 1998 roku Trafił do zespołu basisty Wojtka Pilichowskiego i rozpoczął działalność jako muzyk sesyjny z czołówką polskiej sceny komercyjnej (Kayah, Cesaria Evora, Reni Jusis, Sistars, Smolik, Edyta Górniak, Jon Lord (ex. Deep Purple), Marylą Rodowicz, Adamem Sztaba, Paulina Przybysz, Novika, Kora...)
Twórca i lider duetu 15 Minut Projekt, który w 2005 roku zakończył działalność. Perkusista zespołów Oszibarack i Nervy. Współtwórca duetu J=J, z którym wraz z Joanną Dudą wspierał na koncertach formację Skalpel.
Od kilku lat związany z warszawską sceną niezależną. Członek wytwórni i stowarzyszenia LADO ABC. Razem z Małgorzatą Penkallą tworzy duet ALEXIS, jest liderem tria POLE (z Piotrem Zabrodzkim oraz Michałem Górczyńskim).
Z Maciem Morettim oraz Piotrem Zabrodzkim tworzy zespół 67,5 MINUT PROJEKT oraz jest członkiem zespołu BAABA, z którym regularnie koncertuje.
Przewodzi też zespołowi WARSZAWSKIE COMBO TANECZNE, z którym wykonuje tradycyjne warszawskie melodie i piosenki oraz, wespół z Gabą Kulką, tworzy formację MŁYNARSKI PLAYS MŁYNARSKI, z którą na swój własny sposób interpretuje piosenki swojego ojca Wojciecha Młynarskiego. Koncertuje w projekcie „Głosy Gór” razem z Januszem Olejniczakiem, Sebastianem Karpielem-Bułecką pod batutą Jerzego Maksymiuka. Regularnie bierze udział w improwizowanych sesjach koncertowych.
to innowacyjny kontrabasista i kompozytor. Jego kreatywna różnorodność w zakresie improwizacji jazzowej, koncertów solowych oraz występów z orkiestrami kameralnymi to wynik wyjątkowo zróżnicowanego kształcenia oraz uwielbienia eksperymentu, podpartego oddaniem do kontrabasu i ideałów muzycznej komunikacji. Guy jest twórcą i direktorem artystycznym London Jazz Composers Orchestra, dla której napisał kilka większych utworów. Jego prace charakteryzują się świeżością bez nadmiernego nawiązania do ideologii oraz bez zapisów nutowych, które dezorientują i męczą wykonawców. Utwory Guya są wirtuozyjne, a on sam jako wykonawca jest w idealnym położeniu, aby ocenić i wykorzystać możliwości innowacyjnych składów przy wykorzystaniu poszerzonych technik instrumentalnych.
ur. 1982, warszawiak, pianista, kompozytor, absolwent prestiżowej Berklee College of Music w Bostonie. Prowadzi, bądź jest członkiem niezwykle różnorodnej ilość projektów o szerokim zasięgu stylistycznym. Kreatywnie przekracza granice między poszczególnymi gatunkami oraz między tak zwaną sztuką wysoką i niską. Obecnie jest członkiem międzynarodowego zespołu rockowego PARISTETRIS, prowadzi sekstet jazzowy PROFESJONALIZM oraz 10-osobową orkiestrę dętą POLONEZY - grającą polonezy własnego autorstwa. Jego równoległą pasją jest muzyka klasyczna, którą prezentuje w nieortodoksyjny sposób i najczęściej również w nieortodoksyjnych miejscach. Gra najczęściej jak tylko może na swoim spersonalizowanym 6-oktawowym pianinku i stara się w swoich interpretacjach ożywić dość już skostniałe pomniki kultury europejskiej.
wyróżnia się tym, że jego nazwisko znane jest w dwóch dziedzinach sztuki, a mianowicie muzyki oraz tańca. Można powiedzieć, iż jest artystą trans- lub multi- dyscyplinarnym już od lat 70-ych ubiegłego wieku. Od tego czasu również jest twórcą muzyki, która potocznie nazywana jest „NOISE and IMPROV MUSIC”. Poza graniem na saksofonie altowym oraz gitarze, Buchanan wymyślił i stworzył 2nd Line Tranz Danz Floor czyli instrument z cyfrowym interfejsem, na którym tworzy muzykę tańcząc. Z instrumentem swojego autorstwa wystąpił na całym świecie dla wielu, zarówno młodych, jak i starszych publiczności.
od najmłodszych lat jest związany ze środowiskiem artystycznym funkcjonującym w bydgoskim klubie Mózg. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie perkusji Łukasza Żyty. W swej karierze scenicznej zagrał setki koncertów, na których występował m.in. z takimi artystami jak: Jerzy Mazzoll, Sławek Janicki, Kris Wanders, Roscoe Mitchell, Steve Buchanan, Jacek Sienkiewicz, Bartłomiej Chmara, Risa Takita, Stefan Węgłowski, Tomasz Sroczyński czy wiele orkiestr symfonicznych i zespołów kameralnych. Aktualnie funkcjonuje w zespołach Wojtek Mazolewski Quintet, Mazzoll/Janicki/Janicki, Bambuko, Hania Piosik/Qba Janicki, Kondensator Przepływu. Oprócz bycia muzykiem jest także producentem, tworzącym muzykę do spektakli oraz słuchowisk w teatrach Starym, Powszechnym i Polskim. Produkował także muzykę do filmu dokumentalnego przedstawiającego sylwetkę Daniela Wallace'a dla australijskiego nadawcy ABC. Zaznaczył swoją obecność na scenie hip hopowej produkując płytę Hore, legendarnego rapera Vienia. Dodatkowo na co dzień współprowadzi wraz ze swoim ojcem klub Mózg w Bydgoszczy i w Warszawie, a będąc założycielem Mózg Foundation oraz członkiem Stowarzyszenia Artystycznego Mózg współorganizuje dziesiątki wydarzeń artystycznych każdego roku oraz flagowe projekty Mózg Festival i Letnie Pranie Mózgu.
(ur. 15 grudnia 1948 r.) – japoński trębacz jazzowy, tworzący głównie jazz awangardowy z dużą domieszką elektroniki. W 1978 przeprowadził się do Nowego Jorku gdzie zaczął występować z Billem Laswellem Johnem Zornem i Fredem Frithem. Rok później wydał swoje pierwsze nagranie i koncertował po Europie z Eugenem Chadbournem i współpracował z europejskimi muzykami, takimi jak Peter Brotzman. W połowie lat 80-ych zaczął skupiać się na swojej karierze, łącząc swoje awangardowe korzenie z muzyką elektroniczną. Poza pracami solowymi, Kondō współpracował z takimi artystami jak Derek Bailey, Herbie Hancock, Steve Lacy, DJ Krush czy polski zespół Levity (album Chopin Shuffle). Komponował też muzykę do japońskich produkcji filmowych.
ur. 23.10.1953 roku w Krakowie, ukończył studia gry na organach (L. Werner), teorii muzyki i kompozycji (B.Schaeffer) oraz muzyki elektronicznej (J.Patkowski) w krakowskiej Akademii Muzycznej. W 1977 roku założył stowarzyszenie Muzyka Centrum, Pracuje od 1976, a od 2000 jest kierownikiem Studio Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Pisze muzykę instrumentalną, elektroakustyczną, dla radia, filmu i TV, jest autorem instalacji dźwiękowych i wideo, projektów audiowizualnych, przestrzennych i sieciowych. Koncertuje, prowadzi kursy i wykłady w wielu krajach Europy, Azji, Ameryki Płn. i Płd.
jest kompozytorem i producentem muzycznym, gra na giatrze elektrycznej i daksofonie. Dużo eksperymentował z wieloma różnymi urządzeniami i przyrządami dźwiękowymi, aby poszerzyć możliwości ekspresji gitary elektrycznej. Skomponował muzykę do wielu filmów, sztuk teatralnych i choregorafii tanecznych. Od ponad 27 lat współpracuje z japońska grupą teatralną ISHINHA. Od ponad 23 lat jest liderem improwizowanego zespołu Altered States. Uchihashi grał podczas wielu festiwali muzycznych w różnych krajach na całym świecie. Od 1996 do 2007 roku organizował festiwal nowej muzyki BEYOND INNOCENCE.
jest perkusistą, pianistą i kompozytorem. Jest absolwentem Krakowskiej Akademii Muzycznej gdzie studiował kompozycję pod okiem Zbigniewa Bujarskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Magdaleny Długosz (muzyka komputerowa). Jest członkiem niezależnej warszawskiej wytwórni Lado ABC. Występował i nagrywał z wieloma zespołami i artystami takimi jak: Levity, Pink Freud, Der Father, Futoma Ensemble, Marcin Masecki’s Sextet, Toshinori Kondo,Tomasz Duda, Dj Lenar, Kazuhisa Uchihashi, Fred Frith. Jego zainteresowania jako kompozytora obejmują muzykę postklasyczną po piosenki dla dzieci.
Teatr Powszechny ul. Zamoyskiego 20, Warszawa
Telefon: +48 661 574 508
Kontakt dla prasy: pr@mozg.art.pl