mini festival

29 i 30 czerwca
1 i 2 lipca
2022

bilety: 30 zł dzień / 100 zł całość

SuperSam + 1SuperSam + 1

Program: Barbara Drazkov & Mazen Kerbaj (29.06.2022) Reinhold Friedl & Michał Jacaszek (30.06.2022) Frank Gratkowski & Maja Miro, Reinhold Friedl & Frank Gratkowski (01.07.2022) Farida Amadou & Piotr Damasiewicz, Michał Jacaszek & Jerzy Mazzoll (02.07.2022)

To siódmy i ostatni rok projektu SuperSam + 1, realizowanego w Warszawie przez Mózg Foundation – Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych

kup bilet

Barbara Drazkov & Mazen Kerbaj środa 29.06.2022, godz. 19:00 Klub SPATiF, Al. Ujazdowskie 45, Warszawa

Barbara Drazkov, rys. ZbyZiel

Barbara Drazkov

Barbara Drazkov to pianistka, preparatorka pianin, kompozytorka i performerka mieszkająca w Brukseli. Po studiach w poznańskiej Akademii Muzycznej, jako stypendystka Rządu Niemieckiego kontynuowała naukę w Kolonii i Lubece. Następnie przeniosła się do Hiszpanii, gdzie pracowała z muzykami flamenco i zespołami muzyki współczesnej w Sewilli. Od 11 lat mieszka w Belgii i koncertuje na całym świecie m.in. w Operze w  Sydney, NCPA w Pekinie, Auditorium w Rzymie, Teatrze Bunkamura w Tokio, Operze Narodowej w Amsterdamie, podczas Ars Musica w Brukseli czy na Warszawskiej Jesieni. Związana jest z teatrami tańca współczesnego w Belgii, Holandii i Hiszpanii; komponuje muzykę do teatru i filmu animowanego. Współpracuje z Dominikiem Strycharskim, z hinduskim wirtuozem mridangamu Manjunath BC, z marokańskim śpiewakiem Mohammed El-Arabi Serghini, z kompozytorami takimi jak Paweł Mykietyn, Szymon Brzóska, Nicholas Lens, Wim Henderickx. Znana jest ze swoich działań performatywnych jak np.: rowerowa trasa koncertowa Green Pianist, koncert w ciemnościach Niewidzialna Pianistka czy manifest przeciwko zanieczyszczaniu miejsc publicznych muzyką Present from the Artist. Drazkov kolekcjonuje stare, często zaniedbane pianina i daje im nowe życie poprzez swoje autorskie preparacje.

Miejscówka z Dwójką | Barbara Drazkov Drążkowska. Pianino preparowane na 9 palców

Mazen Kerbaj, rys. ZbyZiel

Mazen Kerbaj

Mazen Kerbaj jest libańskim autorem komiksów, artystą wizualnym i muzykiem urodzonym w 1975 roku w Bejrucie. Pracuje również nad wybranymi projektami ilustracyjnymi. Wykładał na Uniwersytecie Amerykańskim w Bejrucie. Mazen Kerbaj jest powszechnie uważany za jednego z założycieli i kluczowych artystów libańskiej sceny wolnej improwizacji i muzyki eksperymentalnej. Jest współzałożycielem i aktywnym członkiem MILL, stowarzyszenia kulturalno-muzycznego stojącego za corocznym festiwalem muzyki improwizowanej Irtijal odbywającym się w Bejrucie od 2001 roku oraz współzałożycielem Al Maslakh, pierwszej wytwórni muzyki eksperymentalnej w regionie działającej od 2005 roku. Jako trębacz, zarówno podczas występów solowych, jak i w zespołach takich jak "A" Trio, Kerbaj przesuwa granice możliwości instrumentu i wciąż rozwija swoje osobiste brzmienie oraz innowacyjny język, podążając śladami takich pionierów jak Bill Dixon, Axel Dörner i Franz Hautzinger.

Percussion Trio | This overdubbed trumpet solo piece is dedicated to my partners in the Sawt Out Trio: Burkhard Beins and Michael Vorfeld (both playing percussion).


kup bilet

Reinhold Friedl & Jacaszek czwartek 30.06.2022, godz. 20:00 Dom Zabawy i Kultury DZiK, ul. Belwederska 44A, Warszawa

Reinhold Friedl, rys. ZbyZiel

Reinhold Friedl

Reinhold Friedl studiował grę na fortepianie m.in. u Alexandra von Schlippenbacha i Alana Marksa w Berlinie oraz kompozycję u Mario Bertonciniego (nuova consonanza) i Witolda Szalonka. Współpracował z takimi muzykami jak Keiji Haino, Elliott Sharp, Alvin Lucier, Zbigniew Karkowski, Lou Reed, Carsten Nicolai, Diotima String Quartet, Laurie Anderson. Wydał ponad sto płyt. Oprócz działalności kompozytorskiej i jako lider cieszącej się międzynarodowym uznaniem grupy muzyki nowej zeitkratzer, Reinhold Friedl znany jest z pełnych pasji występów fortepianowych. Wynalazł wiele nowych technik gry na fortepianie bezpośrednio na strunach i ochrzcił je mianem "inside piano".

Music for Piano... Spring / Flower / Cracker / Stream

Michał Jacaszek, rys. ZbyZiel

Jacaszek

Michał Jacaszek to mieszkający w Gdańsku kompozytor i producent muzyki elektroakustycznej, łączącej dźwięki preparowane elektronicznie z żywym instrumentarium. Współpracuje z artystami wizualnymi i video, choreografami, fotografami oraz reżyserami filmowymi i teatralnymi. Tworzy muzykę do filmu, teatru i słuchowisk. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej i Polskiej Akademii Filmowej.

"Gardenia", live at Pardon To Tu. Warsaw Autumn festival 2020


Frank Gratkowski & Maja Miro piątek 01.07.2022, godz. 20:00 Klub SPATiF, Al. Ujazdowskie 45, Warszawa

Frank Gratkowski, rys. ZbyZiel

Frank Gratkowski

Frank Gratkowski jest niezależnym saksofonistą, klarnecistą, improwizatorem i kompozytorem mieszkającym obecnie w Berlinie. Studiował grę na saksofonie w Kölner Hochschule für Tanz und Musik (Konserwatorium Muzyczne w Kolonii), gdzie od ponad 20 lat pracuje jako wykładowca. Gratkowski wydał ponad 30 albumów pod własnym nazwiskiem, a na wielu innych występował jako sideman. Zakres jego muzycznej ekspresji jest raczej nieograniczony i obejmuje muzykę eksperymentalną, jazz, muzykę improwizowaną, współczesną muzykę klasyczną, rock i muzykę elektroniczną. Gra koncerty na całym świecie, zarówno solo jak i w orkiestrach. Komponuje również dla różnych zespołów, ostatnio koncentrując się na swoich utworach bardziej niż na dźwięku i mikrotonowości.

Frank Gratkowski bei Fatjazz im YOKO, Teil 1, Solo

Maja Miro, rys. ZbyZiel

Maja Miro

Maja Miro to multiflecistka, improwizatorka i kompozytorka. Specjalizuje się w grze na poprzecznych fletach historycznych, zarówno w kontekście muzyki dawnej, jak współczesnej. Jako flecistka tworzy autorskie projekty muzyczne, sytuujące traverso i inne instrumenty historyczne w nowych kontekstach. Zamawia i przygotowuje prawykonania współczesnych kompozycji na instrumenty historyczne, współpracując z kompozytorami polskimi, holenderskimi i ukraińskimi. Na Akademii Muzycznej w Gdańsku obroniła pracę doktorską poświęconą tej tematyce. Jest prezeską Fundacji Silva Rerum, z którą organizuje koncerty, cykle edukacyjne i festiwale. Ukończyła studia w zakresie gry na fletach historycznych w Krakowie i Amsterdamie, a także psychologię stosowaną (UJ). Wykłada na Akademii Muzycznej w Gdańsku. W ramach pierwszego stypendium twórczego MKiDN badała zachowane partie fletów w XVIII-wiecznych muzykaliach archiwów w Polsce, a obecnie, w ramach kolejnego stypendium, podjęła się konstrukcji własnego multifletu.

Pieśń czasu głodu i niebezpiecznego powietrza, Kancjonał Wileński ewangelików reformowanych

koncert dodatkowy Reinhold Friedl & Frank Gratkowski

Reinhold Friedl i Frank Gratkowski to dwa filary międzynarodowej orkiestry zeitkratzer. Ich nagrania na płycie „Moon”, która będzie miała swoją światową premierę podczas tej edycji SuperSamu, stanowią pozornie tylko w warstwie dźwiękowej dalekie echa muzyki zeitkrazter. Momentami sprawiają być może wrażenie, że są jej rewersem. Jednak to ciągle ci sami ludzie, którzy niosą ogień szalonej orkiestry zeitkratzer spadkobierców i propagatorów twórczości takich kompozytorów jak Ianis Xenakis czy Zbigniew Karkowski. Duet odsłania jednak wiele szczegółów, które w muzyce zeitkratzer zatopione są w sonorystycznej, zaprasza do słuchania szczegółów, które na końcu zwiastują muzyczną apokalipsę.


Farida Amadou & Piotr Damasiewicz sobota 02.07.2022, godz. 20:00 Klub SPATiF, Al. Ujazdowskie 45, Warszawa

Farida Amadou, rys. ZbyZiel

Farida Amadou

Farida Amadou (ur. 1989) jest samoukiem, basistką mieszkającą w Liège w Belgii. Od 2011 roku gra głównie na basie elektrycznym. W 2013 roku zaczęła grać wiele różnych gatunków muzycznych, w tym blues, jazz i hip-hop. W tym samym roku, po spotkaniu z L'Oeil Kollectif, zainteresowała się muzyką improwizowaną i zaczęła grać z perkusistą / perkusjonalistą Tomem Malmendierem. Pod koniec 2019 roku Farida Amadou skupiła się na występach solowych, eksperymentując jednocześnie z różnymi formami współpracy. W 2021 roku, na zlecenie Europalii, stworzyła instalację dźwiękową przy wsparciu Overtoon, QO2 i ateliers claus. Brała również udział w projekcie z serii OORSTOF (kuratorowanej przez SoundInMotion - Antwerpia) z Kenem Vandermarkiem i jego zespołem MARKER.

Farida Amadou recorded at les ateliers claus for Suoni Per Il Popolo

Piotr Damasiewicz, rys. ZbyZiel

Piotr Damasiewicz

Piotr Damasiewicz to kompozytor, trębacz, multiinstrumentalista, edukator, podróżnik oraz kurator międzynarodowych platform muzycznych. Oprócz studiowania gry na trąbce kształcił się w zakresie kontrabasu, fortepianu, klasycznego śpiewu – w tym chorału gregoriańskiego. Studiował także dyrygenturę chóralną i kameralną, aranżację i kompozycję. W swojej twórczości sięga do języka jazzu, XX-wiecznej muzyki klasycznej, muzyki etnicznej, muzyki najnowszej; w tym europejskiej muzyki improwizowanej i eksperymentu. Obecnie doktoryzuje się na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Gra m.in.: w takich zespołach jak Power Of The Horns, Mnemotaksja, Into the Roots, VienesseConnections czy ImproGraphic.

Piotr Damasiewicz solo, Hofkirche Dresden St.James Road 2019

koncert dodatkowy Jacaszek & Jerzy Mazzoll

Spotkanie weterana swobodnej improwizacji z mistrzem ambientu i filmowych pejzaży mogą sugerować, że mamy do czynienia z kolejnym połączeniem i zatopieniem jazzu w easy listeningowy festiwalowy pop-corn.

Nic bardziej mylnego – 2/3 zespołu Rimbaud proponuje muzykę, która idzie w poprzek jakiejkolwiek modzie czy trendowi. Jest brutalna w swojej prostocie, intensywna i gwałtowna. Stanowi zaprzeczenie awangardowej wirtuozerii, odziera z aury tajemniczości tworzonej przez syntezatorowe plamy, ale i stoi w poprzek odpowiedzi na zapotrzebowanie festiwalowej publiczności na eklektyczne dające się ująć w ramy klubowej estetyki elektronicznego jazzu. Ta osobna propozycja ma skłaniać do dalszych poszukiwań i podróży w nieznane.


Super sam + 1 Idea

To siódmy i ostatni rok projektu SuperSam + 1, realizowanego w Warszawie przez Mózg Foundation – Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych. Do tej pory, w ramach projektu odbyło się 120 koncertów, podczas których wystąpiło 80 muzyków. Zaczynaliśmy w naszej siedzibie w Teatrze Powszechnym, aby później przenieść się do Domu Zabawy i Kultury oraz do klubu SPATiF. Jeden z wieczorów miał miejsce w sklepie “Płyty Gramofonowe” na ul. Ząbkowskiej.

SuperSam + 1 to cykl wystąpień mistrzowskich. Podczas SuperSam + 1 prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne.

„SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „SAM” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+1” w tytule symbolizuje pojawienie się w akcie twórczym partnera, co w praktyce oznacza , że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. Jedną z reguł doboru artystów jest zasada, iż muzycy spotykają się ze sobą na scenie po raz pierwszy.

Pomysłodawcą nazwy „SuperSam” w odniesieniu do koncertów solowych jest klarnecista Jerzy Mazzoll, który zorganizował serię koncertów w gdańskim klubie „Plama”. Wcześniej w tym miejscu znajdował się osiedlowy, samoobsługowy sklep spożywczy, w latach 80. i 90-ch nazywany „supersam”.

W 2013 roku projekt pod nazwą „SuperSam” zrealizowany został w bydgoskim Mózgu. W 2015 roku, podczas warszawskiej części 11th Mózg Festival, elementem programu była seria wystąpień solowych. Program był ułożony tak, że na każdy wieczór zaplanowane były dwa koncerty solowe. Wtedy właśnie pojawiła się idea łączenia w duet artystów, którzy nigdy wcześniej ze sobą nie występowali. Dla wielu z nich spotkanie na scenie było także pierwszym spotkaniem w życiu.

Każdy z wieczorów z cyklu SuperSam + 1 to występ jednego artysty z zagranicy i jednego artysty polskiego. Wszyscy artyści zapraszani są do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Idea duetów sama w sobie jest premierowa, gdyż artyści którzy występować będą ze sobą zrobią to po raz pierwszy, budując dzieło najnowsze z możliwych.

Dodatkową częścią projektu jest rejestracja wideo wszystkich działań. Produkcje dostępne są na stronie: mozg.art.pl/mozg-on-screen

Pomysłodawcą obecnej formy Supersam + 1 jest Sławek Janicki, kontrabasista, filmowiec, założyciel i szef klubu Mózg, a także prezes Mózg Foundation, organizacji odpowiedzialnej formalnie za realizację projektu.

Program tegorocznego Supersam + 1 zbudowany został w ścisłej współpracy z Grzegorzem Tyszkiewiczem – wybitnym znawcą muzyki oraz właścicielem wytwórni Bocian Records, współpracującej od kilku lat wydawniczo z Mózg Foundation oraz należącą do niej oficyną wydawniczą Muzyka z Mózgu.

W tym roku projekt uzyskał też nową formę skondensowaną do czterech dni, stąd pełna nazwa tegorocznego projektu to Supersam + 1 mini festival.


Organizator i Partnerzy

Organizator Główny:
Partnerzy:
DziK
Klub Spatif
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Patronat medialny

polmic jazzsoul glissando jazzpress radiokapital jazzarium NN6T proanima_pl empik bilety undrtn
MÓZG FOUNDATION
Fundacja Muzyki Współczesnej
i Form Interdysplinarnych
ul. Belwederska 44A, 00-594 Warszawa
ul. Gdańska 10, 85-006 Bydgoszcz fundacja@mozg.art.pl
KONTAKT
pr@mozg.art.pl
Sławek Janicki / festival director
slawek@mozg.art.pl / 661 574 508
ilustracje: ZbyZiel